IN THE TWILIGHT ZOON


Imorgon börjar en ovanlig vecka. Jag är inte praktikant för jag har ingen praktikplats, jag är inte arbetssökande, för jag söker inte jobb och jag är inte student, för jag pluggar inte (inte mer än 25% i alla fall).

Det blir en vecka in the twiglight zoon, i dimman efter det som varit och i startgroparna för det som komma skall. På fredag susar jag hem till L-town för att praktisera på 24 Norrbotten. Så denna mellanvecka kommer jag ägna åt tex digital bildbehandling, foto, hästar, träning och slutprojektsplanering. Ska hänga med Johanna Perhult till stallet och hjälpa till att rida några hästar också, ska bli så kul!

Och på tisdag ska jag och Lizette till Centralbadet och bada, detoxa och snacka lite snackelisnack!

Nu ska jag gå och stirra lite på mina blåbärsmuffins som hänger gäng i ugnen.

Just ja, söta Frida-lax-svans ringde idag. Jag ska hänga med på hennes core-pass på söndag. Får se om hon hänger med i mitt tempo ;)

Sen vill jag passa på att skicka en fet kram till mamma och pappa och Emelie som jag saknar här i Stockholm!

Kram kram


Tant Lizette och tant Johanna knaprar nachos




Dropp-krasch!


Det droppade så vackert på balkongen idag. Var som vanligt het på kameran och fångade det här ögonblicket. Just när en droppe kraschar ned i balkongräcket.








Bilder från inspelning med Mastiff

Här är några bilder jag tog på förra veckans inspelning med Mastiff. Kan inte avslöja mer än det bilderna visar, så låt fantasin flöda!


Ballongen är riggad



Ballongflygning på G



Charlie produktionskoordinerar galant





Vår på min planet


Åter i etern. Mitt Skärmarbrink stod kvar precis som jag lämnade det, så när som på några drivor snö som hunnit ta livet av sig under natten. Det är vår i luften, och mellan husknutarna ekar ljudet av miljontals droppar som kastar sig ut från tak och panel. Dripp dropp. Ett orkestralt sound som väcker en fastfrusen stad ur sin dvala, jagar vinterns kalla slöja hädan. Det luktar liv.


Isfisk


Tog en bild på en istapp, men tycker det ser ut som en liten fisk!


Lyxen fortsätter


Så där ja. Tarmen stoppad med ljuvliga ribs och kroppen preparerad av bubbelbad och bastu. Lyxlivet fortsätter uppe på hotellrummet med en tv som inte bara visar ettan, tvåan och fyran. Fancy! Hade nästan glömt att det fanns andra kanaler. Kollar just nu på trean, filmen "På smällen". Underhållande film, jag sitter här och gapskrattar brevid M som inte verkar fullt lika imponerad av rullen. Seth Rogen är kung!

Hej så länge

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Brak!


Det rasade just ned typ tusen ton snö från taket och jag höll på att skita på mig! Världens brak och jag trodde det var huset som föll ihop. Pust!

Nu ska jag packa en liten väska, för snart ska jag och M bege oss mot Stureplan där vi ska leva lyxliv ikväll. Pappa har fixat en frinatt på Scandic Anglais åt oss, så vi ska dit och bada bubbelpool, basta och chilla. Och det viktigaste av allt, äta hotellfrukost!

See ya in heaven!



The end of an era

Nu har jag inte skrivit på flera dagar. Det känns, för jag har mycket att berätta och vet inte var jag ska börja. Ska försöka summéra lite. Har haft sjukt mycket senaste veckan. Sista veckan på Grandios. Suttit och redigerat inslaget som ett tok för att hinna klart, och det blev klart! Ska lägga upp det på min hemsida sen så får ni titta. (Hemsidan som jag ännu inte promotat, men snart! Ska bara fixa lite grejer på den först.)

Slutade som sagt på Grandios i fredags. Det blev en ganska spartansk avslutning nere i redigeringen. Jag avtackades med en folköl och en näve chips, sen tittade vi på inslaget och pratade lite. Dom tyckte inslaget blev roligt och bra, men dom verkar liksom inte veta hur dom ska använda sig av det. Tanken var att det ska ligga på nätet, som en grund för en webbplats med roliga klipp och inslag. Dock hade dom glömt säga till mig att jag inte skulle ha använt någon musik i inslaget, för det fick helst inte kosta något, tydligen. Weho. Det är ju bra att veta när man redan suttit i flera dagar och byggt upp ett inslag där musiken har en ganska stor roll. Dom frågade om jag skulle kunna ta bort all musik  bara rakt av, men nu är ju min praktik där slut. Och dom verkar inte själva ha tid att fixa med det. Eventuellt skulle jag komma in i veckan nu och fixa det, men det lär ju ta lite tid, för att plocka bort musiken i ett 4 minuters inslag som är klippt efter musik blir nog lika med slakt! Då måste man nog tänka om från början om korta ned rejält.

Well well. Så kan det vara med kommunikation ibland. Personligen tycker jag ju att det skulle bli ett väldigt billigt inslag även om man får betala för någon minuts musik, med tanke på att personen som gjort det är praktikant och inte har ett öre betalt! :) Nåväl, jag har i alla fall utökat min portfolio med ytterligare ett arbetsprov, och det är ju alltid kul.


I övrigt har jag trivts rätt bra på Grandios. Otroligt sköna, lugna människor som är lätta att jobba med och som kan vara både professionella och humoristiska på samma gång. Det verkar vara sällsynt i en bransch där alla är så jävla nervösa och stissiga och bara är rädda för allt som kan gå fel. Jag hoppas på att få komma tillbaka dit någon gång.




Fiska och sen en liten uppenbarelse


Kan fortsätta att fiska empati genom att berätta att jag satt kvar här på Grandios till strax före 22 igår kväll. Tänkte att jag skulle göra klart så mycket som möjligt, åka in igen på morgonen och köra klart resten under den enda tiden som Aviden är ledig, och sen vara ledig efter lunch. FAIL. Haha. Men jag är glad ändå. Glad men lite trött. Har i största allmänhet kännt mig väldigt glad och energisk senaste veckorna. Beror kanske på ljuset? Inte alls så mycket oroliga tankar, utan ganka tillfreds med mycket av mitt liv. Skrattat mycket och varit kreativ. Levt i nuet.

Såg förresten den helt jävla briljanta dokumentären "Ola Svensson Superstar" igår. Det var en smakfull och poetisk skildring av Ola Salo, sångaren i The Ark. Han hade så otroligt mycket kloka ord att dela med sig av. Killen är sjukt trovärdig i rollen som Jesus i Jesus Christ Superstar, men jag tror nog att han är Jesus på riktigt.

/ J

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Snuvad!


Åkte in till praktiken en timme tidigare i morse för att kunna sitta med inslaget. Som alltid när det gäller redigering dyker det upp problem, men denna gång inte tekniska, utan logistiska! Aviden som egentligen skulle varit ledig var upptagen! Surprise. Party. Do the dance and drink the beer. Och hur fyller man tiden bäst efter ett sånt nederlag? Jo, man bloggar av sig. Redigering är kul och fantastiskt, men jag ger mig fan på att det är någon mäktig trollkarl som suttit vid en magisk brygd och kastat onda förbannelser över all världens redigeringar. Och mig.

/ J


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Tysk disciplin på morgonkvisten


Jag har tagit mig till praktiken! Alla förväntningar om resans karaktär infriades dock, för det blev minsann att vandra den kalla vägen till Gullmarsplan och ta tåget där ifrån. Brr. Men ändå rätt uppfriskande med en liten prommis på morgonen. Lite à la Frida!

Det uppstår någon slags ofrivillig men ganska trevlig gemenskap när en massa människor tvingas stå tillsammans utan att riktigt veta vad som händer och komma skall. Nästan lite tysk disciplin när vakter och SL-gubbar föser ihop kryllande människor i långa rader för att ordningen ska upprätthållas köbildningen bli så rättvis som möjligt.

Vad blir det idag då? Ska sitta  och klippa mitt inslag nu på morgonen, och på eftermiddagen ska vi tydligen ut på inspelning. Vet inte vad det gäller än, men det blir säkert very nice.

Sista veckan på Grandios nu. Sen beger jag mig upp till mina hemtrakter för att göra good news for people who like bad news! 24 Norrbotten here I come.

/ J

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Vi är utsatta för en komplott!


Det har ju varit stora problem med spårtrafiken senaste dagarna. Snön gör stockholmarna stressade och tågen obrukbara. Det måste ha varit någon riktigt raketforskare som satt vid spakarna när modellen för infrastrukturen lades. Jag menar, det verkar ju vara exakt samma sak varenda år. Kan man inte bara sluta förneka att vi lever i det mycket nordligt belägna landet Sverige där det faktiskt kan snöa och bli kallt?

Igår gick SL ut i pressen med speciella varningar om morgondagen, alltså idag. "Det kommer bli snökaos, stanna hemma om du kan, stora delar av trafiken kommer att stå still". Jag vaknade i morse och konstaterade strålande solsken och inte en snöflinga inom synhåll, bortsett från de som redan ligger. Tänkte att gårdagens varningar nog var överdrivna och prognoserna felaktiga, men SL höll verkligen sitt ord. Stockholmarna har idag fått räkna sina resor i timmar istället för minuter, och många stationer har överhuvudtaget inte trafikerats.

Jag tror ju att hela den här trafikfloppen är en komplott från SL's sida. "Hörrni nu är det väl ändå dags för en personalfest! Ett stort röjigt jävla SL partaj! Passar ju perfekt nu när det är lite bistert ute, det ger oss så många möjligheter. Så kan vi mörka vår bakfylla med snö, minusgrader, växelfel, signalfel, snödrivor på spåret, nedrasade ledningar och andra trovärdiga substantiv. Fab!"

Hoppas ni hade trevligt, men imorgon vill jag gärna slippa gå från Skärmarbrink till Gullmarsplan för att kunna ta mig till praktiken, så då hoppas jag vi är back on track.

Kram!

Avslutar med en skitig bild från Gullmarsplan där jag strosade runt imorse.







Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Bildredigering

 

Ont i magen idag. Precis som igår. Är nästan lite lur på att det kan vara laktos. Fick ont igår efter filmjölk, samma i morse. Har varit hemma idag,och den mesta av tiden har gått åt till att leka med lite bilder jag tagit.

Lite bildredigering kan göra så mycket. Kolla här på före och efter:

Före
. Gullmarsplans tunnelbanestation.



Efter. Gullmarsplans tunnelbanestation.



Före
. Micke.



Efter. Micke.





Läs även andra bloggares åsikter om ,

Micke goes Kaminmannen

Afton. Sitter uppe än. Känner mig pigg som en mört och hittar på det ena skälet efter det andra för att inte gå och lägga mig. Har gnidit på med kursen digital bildbehandling senaste timmarna. Shit, vilken värld som öppnar sig när man börjar begripa sig på Photoshop. Jag räknar mig fortarande till gröngölingarna, men börjar nog fasen få lite kläm på skiten. Länge sedan man kände sig så motiverad inför lektioner. Alla lektioner ges i videoformat, och jag vill bara titta mer, mer, mer!

Micke har börjat tokblogga. Det är en ständigt knapprande där bortifrån hans burk, och jag hänger inte alls med i hans nya turbo-speed-blogging. Flera inlägg om dagen, och snart tror jag att han kommer börja vakna mitt i natten för att uppdatera bloggen. Han har typ blivit kaminmannen i Percy Tårar! Haha.







Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Flash mob


Har varit på inspelning hela dagen. Minus fjorton och snöstorm stoppade inte hundra statister från att springa nakna längs Stockholms gator. Okej inte helt nakna, men iklädda endast badkläder. Fantastisk falsh mob som gjorde många fulla i skratt. Poängen med hela giget vet jag inte om jag får avslöja, men jag kan i alla fall hinta om att det var en aktion i miljöns tjänst.

Jag har fotat hela dagen. Har känt mig som en vandrande lök med tusen lager kläder när jag knatat runt och dokumenterat allmänhetens reaktioner på knäppa performance. Kallt, men riktigt kul.

För er som inte vet vad en flash mob är, så ska jag förklara i korta drag och med hjälp av ett litet klipp.
Flash mob är när en grupp människor plötsligt samlas på en offentlig plats för att där utföra något väldigt oväntat. Poängen är att hela händelsen ska kännas helt spontant, men det ligger alltid ganska mycket planering bakom ett väl genomfört flash mob. Det genomförs ofta för att väcka uppmärksamhet kring något. Här är ett klipp från ett flash mob som genomfördes på Gröna Lund för något år sedan.



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Spelning!


Okej. Så här är det. Ikväll 19.30 startar invigningen av festivalen Kultival, och det är då vi spelar.
Plats: Galleri Kocks på Kocksgatan 18 vid Medborgarplatsen. För vår del blir det en liten akustisk variant med bara några låtar. I övrigt finns där en massa kultur, poesi, teater och musik att insupa.
Kostar 100 kr. Dyrt? Ja, det kan jag också tycka, men då har man inträde under alla de sex dagar som festivalen pågår.

Nu ska jag iväg och köpa vinterskor. Måste verkligen. Lång dag utomhus imorgon på Mastiff ( 07-17!). Tror inte mina gympadojor pallar för trycket.

Hej

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

I skuggan av OS-jublet


OS-jippot vräker sig ut från tv-rutan dygnet runt, men jag kan inte påstå att jag hör till den mest högfrekventa tittarskaran. Micke jobbar dock på rätt bra för att tillhöra toppskiktet av OS-entusiasterna, så han fyller väl även min förlorade kvot.

Soldränkta vyer över snötäckta fjäll i all ära, men jag hoppas det finns lika många entusiaster kvar som bryr sig när den kanadensiska säljakten drar igång vid OS slut och 325 000 sälar ska slaktas. Större delen av dessa är sälungar som klubbas eller skjuts ihjäl. De flesta skadeskjuts för att sedan gå en plågsam, utdragen död till mötes, då den kanadensiska sälskinnsindustrin inte ger jägarna lika mycket betalt för sönderskjutet skinn. Ju färre skotthål, desto finare skinn = mer betalt. Därför är det också vanligt att jägarna använder sig av klubbor och ishackor vid avrättningen.

Anledningen då? Sälarna sägs äta upp torsken. Det ironiska är att torsken utgör ca 3 % av sälens föda. 3 % som industrin gärna vill fiska själva. Att det sannolikt kan vara fiskeindustrin själv som ligger bakom det kraftigt minskade torskbestånbdet, det låtsas man inte om.

Sälen är en opportunist som äter många andra djur, bland annat arter som i sin tur äter torsk. Detta har gjort att många forskare nu ställer sig på den sidan som säger att dödandet av grönlandssäl faktiskt motverkar det officiella syftet - att öka andelen torsk som kan fångas av människan.

I mina ögon är det här bara en jävligt barbarisk industri som får en att må illa. Man känner sig så hjälplös.



Power nap


Har tagit en power nap på tre timmar. Som två utslagna sillar somnade jag och M runt 18, vaknade kring 21. Käkade en sen middag bestående av lax med curry, creme fraiche och äpple ackompanjerat av pasta. Mums. Jag har ju på senaste blivit otroligt nördig på sallad och grönsaker, så jag passade såklart på att dunka ihop en liten sallad av babyspenat, paprika och gurka. Lite citron, balsamico och flingsalt på det; fab!

Idag och igår har jag kommit till insikt med hur lycklig jag blir när att omges av djur. I det här fallet har det rört sig om hundar, men jag tror nästan inte att det spelar någon roll vilket djur det är. Häst, hund, katt, fågel, fisk? Nä inte fisk, där går gränsen. Okej, om det är en delfin. Kanske borde sadla om och satsa på en karriär som djurskötare, alternativt djur? Extraknäcka som älg på skansen? Då uppfyller jag ju ett av kriterierna på cp-listan också, och det är ju alltid att föredra.



Överraskning


Nu tar jag tillbaka orden om valentin-spillrorna som låg utspridda kring min alla-hjärtans-dag-illusuion. Idag överraskade M mig med en fin röd ros och ett kort, och då blev hesten klad!

Puss till honom, kram till er andra.

Nu ska här lagas lite burgare. Snart kommer Dima på besök. Han skulle bara först dra en repa till Kista och hänga hooden med Carlos en sväng.

Blir nyttig burgare för mig idag tror jag. Burgare utan bröd, med ägg, broccoli och babyspenat på sidan. Trött på bröd.


Illusioner och en skateande undulat!


Massa dagar har passerat. Jag har tränat, funderat på livet, rippat dvd:er och fikat.
Fått mina fåniga, romantiska alla-hjärtans-dag-drömmar krossade då jag gav bort en symbolisk, hemmagjord kärlekspresent utan att få något tillbaka. Haha. Okej alla hjärtans dag är lite av kommersiellt jippo, men om det finns en speciell dag på året för lite romans&love kan man väl leva den lite? Fast jag är nog en obotlig romantiker också. Dum dum sill sill!

Idag ska jag iväg och filma mitt inslag om hundmode. Skulle egentligen varit ute och tagit klippbilder nu på morgonen, men det snöar typ horisontellt så det är inte riktigt läge.

På fredag har jag en lite spelning! Det ni. Spelar på en liten festival i Stockholm, "Kultival".
Ska kolla upp tid och plats, så får ni som bor i närheten komma och kasta lite underkläder.

Kram / J

Hittade ett roligt klipp på en undulat som skatear! Haha. Saknar min Poppe.



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,


Show reel!

Här kommer lite inslag, kortfilmer och annat gojs som jag producerat eller varit delaktig i under de senaste åren.

Inslag 1 Musikindustrin

Producent, redigering: Johanna Söderström



Inslag 2 Musikindustrin

Producent, foto, redigering: Johanna Söderström



Inslag 4 Musikindustrin Intervju med Movits!

Producent, redigering: Johanna Söderström



Magasinprogram "Fy fan vad vi är bra"

Scenograf: Johanna Söderström

 



Nyhetsinslag bokrea+semlans dag producerat för GTV-nytt vt 2009

Videoreporter: Johanna Söderström



Informationsfilm Studenterna vid Gamleby Folkhögskola

Producent, redigering: Johanna Söderström



Kortfilm "En studie i vuxet beteende"

Av: Johanna Söderström, Mattias Östling, Andreas Eklund.

 

 


Reklamfilm för Restaurang Köksverket
Av: Johanna Söderström och Mikael Juntti



Kortfilm: Min väg till dom andra
Av: Johanna Söderström. Speaker: Joakim Wallenfyr

Lunch


Sitter och fixar lite i redigeringen idag. Även en del planering inför ett inslag jag ska spela in denna vecka.
Har just ätit en matlådelunch; resterna från helgens thaimat plus en avocado.

Jag och M körde ett trevligt men stillsamt alla hjärtans dag-firande igår. Traskade ned till kvaretskrogen "Magnus hörna" och tryckte i oss varsinn biff med potatisgratäng. Spelade bort några kronor på en spelmaskin, och sen hemåt för att kolla på film. Vi kollade halva "A serious man" av bröderna Coen, och sen stängde vi av. Filmen var bra, men jag har insett att för lite sömn är min hjärnas största fiende, så jag bestämde mig för att sova och spara andra halvan till idag.




Valentine


Överraskade M med ett hemmagjort alla hjärtans dag-kort idag. Så här blev det (storlek halvt A4):









Action!


Har blivit tvångsmatad med hårdrock av alla de slag sedan Micke vaknade idag. HIM har snurrat ett bra tag nu, och med rädsla för att jag mot min vilja snart blir en headbangande hårdrockare funderar jag på att våldsingripa och slå på något riktigt ultrapoppigt som motmedicin. Skingra frankenstein-dimmorna, släppa in lite solljus i och kanske skicka alla arga hårhävare på optimistkurs? Mitt bidrag får nog bli Håkan Hellström "Jag har varit i alla städer". Det kommer inte bli populärt, men det kommer bli sommar och bekymmerslöshet! Woho!





Kom ihåg att det inte är flickan på bilden som skrivit brevet.

Namaste


Började dagen med ett yogapass på Nautilus. Efter otaliga upprepningar av positionerna förlängda berget, stående hunden, solhälsningen, kobran och alla andra omänskliga ställningar känner jag mig pigg, nöjd pch stark.

Har ätit risgrynsgröt och kollat på invigningen av OS. Shit vad påkostad! Helt fantastik ljusshow. Men jag och M sa just det, att "tänk om dom skulle ha skippat den och skänkt alla pengar till Haiti istället".

Det snöar ute. Tar det aldrig slut?

Russin


Jag vill gå och köpa russin. Gojibär är ju nyttigt, men inte direkt goda att knapra på.
Ute blåser nordanvinden. Jag tror jag stannar i redigeringen.

Gud vad lustig man är egentligen. Man har liksom något slags behov av att stata (state:a?) sin egen existens genom att hela tiden uppdatera bloggar och statusar. Märkligt mekanism.


Sken-naken


Får lätt panik då jag med jämna mellanrum slås av känslan att jag går runt utan byxor! Har världens skönaste leggings på mig som ser ut som byxor, men känns som luft alternativt strumpbyxor, eller helt enkelt bara en förlängning av huden. Underbar uppfinning. Vill aldrig mer ha ett par osköna jeans på mig.



Leggins

Kaka


Kaka, inte kakka! Jag bakar alltså en kaka. Jag får inte riktigt utlopp för min upptäckarlust när jag bor med en gasugn, så jag satsar på något jag med säkerhet vet kommer ut ätbart ur ugnfan- en kladdkaka. Har bakat det hundra gånger sedan vi flyttade hit, men det är åtminstone ett stensäkert koncept. Idag har jag smyckat skapelsen med krossade jordnötter.

Här bjuder jag på ett inslag jag gjort under min tid på GTV. Det är en del i ett program om musikindustrin. Jag står för manus och redigering.

Inslag 1 Musikindustrin from Johanna Söderström on Vimeo.


Neandertalarna lever!

Alltså, jag vet inte vad jag ska bli, så jag blir lite av varje; Full i skratt, irriterad, generad och förundrad på samma gång. Vad är det för fel på alla konstiga män som måste stöna och stånka i tusen decibel på gymmet? Kan ni inte bara göra era matcho övningar, hålla käft och låta oss hederliga, stillsamma svensson-gymmare få lite arbetsro?
Förbannade gym-terrorister. Det finns vissa bestämda ljud som hör gymkulturen till: Hjärndöd musik med bra ox och vikter som klånkar lätt mot varandra. En cykel som snurrar utan att komma någon vart, ett par fötter mot ett löpband. Alltså ingen jävla hormonstinn gorilla som står i nåt hörn och vrålar och släpper vikter så det skräller över hela kommunen.

Så tipset till alla dessa neandertalare är; sök er till ett riktigt skrotupplag istället, där kan ni leka hulken och kasta bråte i godan ro. Ingen på gymmet blir sprallig i brallan av att ni stönar och tittar er omkring när ni lyfter en hantel, sorry guys!




Påsar 4-ever


Haha. Jag har känt mig helt naken hela dagen, för jag har inte haft någon påse med mig! Klarade en hel dag utan påse. Jag är ju typ påsberoende. Påssjukan! Ha. På praktiken säger dom "Du har inte funderat på att skaffa en större väska istället?". Ha! Större väska nej tack. Jag Det är ju inte kul att proppa axelväskan full med tunnelbanelektyr, dagens metro, bananer, matlådor och olika bra-å-ha-saker. Och mitt bland smink, filofaxar och guldtackor? Osmakligt.  Det skulle ju dessutom bli vingligt och oergonomiskt att ha en så tungt lastad axelväska. "Men skaffa en ryggsäck då". Men uppfinn en snygg först!


Klockan är efter nio och jag fyller tiden med Dave Stewart och tankar om sommar, solvarm hud och glittrande vatten i kvällssol.



Hjelp


Vill ha en kram. Är trött som en mås.
Gäspar på Grandios. Nu hem till stugan.

Min väg till dom andra


Haha, hittade min första kortfilm från GTV, "Min väg till dom andra":


Storslagen entré


Det är bara så typiskt mig. Var på en praktikintervju idag, och det första som händer när jag presenterat mig och hängt upp jackan på klädhängaren, är att den lossnar från väggen och rasar ned i golvet med ett brak. Inklusive alla jackor och väskor som hängde på den, och nu snackar vi av oöverskådliga proportioner tillhörande samtliga på redaktionen.

"Oj, hehe, men du, det är ingen fara, känn ingen ångest över det där även om jag vet att du gör det, men det där har hänt förr, eller ja, jag tror det har hänt en gång förut" försöker bolagets master och ägare mildra med. Jag tycker mig dock genomskåda honom och inser att det förmodligen aldrig någonsin hänt förut, men det var ju en uppriktigt schysst passning till en naken spelare på planen. Jag dock det hela med ro, skrattade åt förödelsen och tänkte att det är ju för fan så här man gör intryck! Och jag tror dom höll med mig, "Storslagen entré, sånt gillar vi!"

Intervjun gick bra och alla verkar schyssta, men jag kommer nog inte ta platsen. För lite tid kvar, och jag tror jag har bestämt mig för att lägga mina sista veckor på nyheterna i Luleå, alltså 24 Norrbotten.


Imorgon blir det inspelning hela dagen. Nu fixa video till hemsidan och kanske hinna med lite plugg till kursen "Digital bildbehandling."

Ciao

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!


Det funkar! Äntligen. Jag har suttit här non stop flera timmar och harvat runt bland inställningar om codec, bitrate och format. En jävla djungel, men nu verkar gud ha förbarmat sig för det funkar!

Okej klimatkatastrofen och "varför finns vi?", men det finns ingenting jag kan känna mig så liten inför som teknik som strular, eller som man helt enkelt inte förstår kärnan i. Top of the line, helt klart.


Top secret


Underbart skönt att få tina upp efter kall men rolig inspelingsdag med Mastiff. Projektet är fortfarande hemligt så jag kan inte berätta så mycket om det, men kan säga att det rör sig om ett galet och stort projekt där man inte drar sig för att bryta mot regler. Jag har fotat och det har varit rätt snabba puckar utan möjligheter att ta om saker och ting.
Kul med lite action. Träffade Jocke som var med på samma projekt, och det var kul att se honom igen!

Idag ska jag styra upp lite. Plugga, klippa musikvideo och försöka rippa mina arbetsdvd:er så det funkar att ta in dom i Premiere Pro. Har gnidit på det där hur många timmar som helst utan att få det att funka, så snart kommer den arga Johanna fram och börjar utöva fysiskt våld på datorn och möblemang. Eller så lyckas jag innan...

Kanske blir så här:


Fårskinn, ribs och hårdrock.



Amazing Mike är och hämtar thaimat till oss. Mmm! Jag ska käka Gaeng Massaman, kyckling med kokosmjölk, curry, potatis, jordnötter och andra festligheter. Jag måste ha varit Thailändare i mitt förra liv. Känner en sjuk dragning till det landet.

Idag vaknade vi typ halv tre. Gud så okristet. Sen har vi städat och jag har varit och kollat på vinterskor, så här lagom till våren. Nä men, jag börjar min praktik på Mastiff imorgon  och det blir inspelning utomhus hela dagen. Har fan inga vettiga skor som håller för snö och minusgrader. Hur gick det då? Jo, efter två timmar i stan hade jag fortfarande inte hittat ett enda par skor. Bara en massa vårskor och fula, överblivna vinterskor överallt. Vad hände med alla vanliga jäkla vinterskor utan klack eller superkonstig design? Jag vill bara ha sköna, praktiska och varma skor när jag ska ut och filma, men nej.

Slutade med att jag köpte ett par inläggssulor av fårskinn istället. Så det blir gympadojor och raggisar imorgon.





Igår var vi på Texas Longhorn och fyllde Mickes hål av saknad. I veckor och månader har han tjatat om ribs, och äntligen fick han det. Och det var ju sjukligt gott, bästa ribsen jag ätit. Lizette, Johan och Sebban hängde också på, men dom ägnade sig mer åt föda i flytande form. Sen blev det Anchor med hårdrock, spelmaskiner och öl. Man skulle nästan kunna tro att det var Mickes födelsedag eller nåt, med en kväll utformad exakt efter hans ideal. Ribs och hårdrock, om Micke själv får välja.

Nu ska här pluggas!

Pelli goes Stockholm # 3


I dag har Pelli hängt längst ut på gröna linjen, i Hässelby Strand. Jag var inte själv med, men det sägs att han ska ha hookat upp med Carlos från Svefi och hans gangsta-crew. Vittnen har berättat att dom åkt runt i Carlos bil som saknade vinterdäck, och Pelli själv bekräftar att det är sant. "Joo, fast det var snöstorm!"

Kvällen har vi tillbringat hemma i lägenheten, och Pelli har demonstrerat sina dans-skills á la Jackson.
"Kolla, jag kan göra sån där moon dance!"

Så här såg det ut:


Action!


Micke ryckte in för att visa var skåpet ska stå

Bästa och sämtsa uppfinningarna

Jag listar de bästa och sämsta uppfinningarna:


Bästa uppfinningarna, efter hjulet:

- Påsen   (Ordförande i Familjen Påse har talat)

- Bastun (Nå jo)

- Nässpray  (Minskar dödsångest vid andnöd i samband med förkylning)

- Nyckelringen  (Fantastisk konstruktion. Grymt bra till dragkedjor som vill åka ned av sig själv. Tex på jeans)

- Bananfack  (Inga mer ihjälklämda bananer i väskan)


Sämsta
uppfinningarna, efter atombomben:

- Clean Cap Ketchuplock (Livsfarlig, se till att bära skyddskläder vid användandet)

- Euroshopper fryspåsar (Lägg i något så kommer det ut på andra sidan lika snabbt)

- Smaksatt Coca Cola (Fail)

-
H&M's bomullstrumpbyxor (Värdelös kvalitét)


Miss Muffin


Mina mat- och bakkonster fortsätter att övertyga. Ikväll har jag bakat världens konstigaste muffins som aldrig blev klara. Det hade inte spelat någon roll om jag lämnat plåten i ugnen till sommaren, flyttat härifrån för att sedan komma tillbaka om några år som en världsvan muffinexpert- dom hade ändå inte varit klara. Muffinjävlar. Jag som till och med bemödade mig med att göra TOSCAMUFFINS. Förstår inte vad jag gjorde för fel, men förstår dock att jag experimenterade en hel del med utgångsreceptet, och att det kan finnas en viss koppling där emellan. Och ja, jag hade på ugnen, ja på rätt antal grader, och ja ingredienserna var hyfsat rätt till både sort och proportion. Men sen var det ju det där med gasspis.

Tur att Pelli är här, han tyckte att man kunde äta mina oätliga muffinsar med ett kladdigt inre, trots den uppenbara katastrofen. Härligt med folk som inte är så kräsna, haha.

Imorgon kommer jag ta revansch med en klassisk kladdkaka, det enda jag vet funkar att tillverka i den ungen. Kladdkaka med jordnötter och kanske lite bitar av riktigt mörk eller till och med vit choklad.



Chokladknyckardikten, tisdag.


Snoret det rinner och frossan den går.
Jag borde gå hem, vet knappt hur jag mår.
Glor på Aviden så kantig och ful, det kanske känns bättre om man gör bakgrunden gul?
Men trösten den kommer när jag mot allt förtret, hittar en kaka choklad; ej syntet!
Den ligger i kylen så vacker och stum, men vips har dem hittat en plats in i min mun!
Dagen är räddad av en mumsig choklad, men ägarn till kakan blir nog inte så glad.

Av: Johanna

Tryckfelsnisse

Pelli upptäckte just att tryckfelsnisse hade varit framme i mitt senaste inlägg.

"Va? Gemytligt, har jag sagt det? Vad betyder det ens?". Haha. Jag hade visst hört fel, citerat tokigt och fått Pelli att framstå som en riktig lingvistiker, något han själv hade invädningar emot.

"Finns det ens ett ord som heter gemytligt? Jag sa ju mysigt!"

Så nu vet vi det. Tunnelbanan är inte gemytlig, utan mysig! Fatta!

Pelli goes Stockholm # 2


Kulturkrocken fortsätter Haparanda och Stockholm emellan. Mickes kusin Pelli försöker anpassa sig till storstadsklimatet medan storstaden försöker förstå vad det är för en förvirrad, långhårig liten man som knatar runt på Stockholms gator oåterkalleligt förundrad över allt ifrån varmkorvsstånd till tunnelbanevagnar.
"Det är så gemytligt att åka tunnelbana! Så bra stämning med allt folk, och alla vackra brudar. Det är annat än Haparanda".

Jag har varit enväldig kock två dagar i rad nu, och Pelli har flera gånger om uttalat sin rädsla för gasspisen. Han har även starkt uttryckt sin fascination över att jag lagar egen sås och inte köper konserver. "Och det är ju till och med grönsaker i maten!" säger han och jämför med sin nudelinspirerade matkonst från Haparandas skogar.

Nu är det kväll. Micke pluggar, Pelli försöker behålla kontrollen över sina hemtrakter genom att läsa NSD och Kuriren på nätet, och jag filosoferar loss i soffan.

Imorgon ska jag ut och filma ett eget inslag, kommer bli en hård dag utomhus med alldeles för dåliga vinterskor. Jag bävar. Kanske kan ta dubbla skor?




RSS 2.0