Inget liv för en liten fjäril

Födelsedagsfest hos Johan igår. GTV-crew var överrepresenterade bland besökarna, men några sidekicks hade också hittat dit. Trevlig tillställning. Det spelades gitarr och blev en hel del skrål samt snicksnack om varför kändisdjungeln var så dåligt.

Idag mår vi bättre än vad vi förtjänar. Jag och Mikael har varit och käkat på vårt nya favorit-kebab-hang-out-ställe; Jerusalem Kebab. Namnet är lite otäckt, men dom serverar rikrigt bra kebab/falafel/kycklingkebab med massa goda tillbehör.

De senaste dagarna har gått i djurens tecken.

Onsdag
Jag gör ett tappert försök till att rädda en liten fjäril som flaxar runt i T-banevagnen. Alla resenärer viftar hejvilt med armar och väskor när det lilla flygfät förtvivlat försöker hitta vägen ut bland näsor, påsar och skrikande barn. Tillslut landar den på mitt finger och där får den såklart sitta. "Här har du din fristad" viskar jag lätt i hans öra och tänker att det här kan bli en vänskap för livet. Jag inbillar mig faktiskt att fjärlien ser lite gladare ut efter dom orden. Jag planerar att ta med mig fjärlien ut i friheten vid stationen Skärmarbrink, men just innan tåget stannar där flaxar min förvirrade lilla vän iväg och sätter sig på en ruta längre bort. "Se upp för dörrarna dörrarna stängs" säger konduktören, och jag kastar mig ut ur vagnen och landar på perrongen i mitt Skärmarbrink. Ekipaget rullar vidare och jag ser den lilla fjärilen sitta kvar på rutan när tåget gnisslande lämnar perrongen. Fan tänker jag. Stackars liten. Hoppas det var någon annan djurvän ombord på den vagnen som tog över min räddningsaktion. Annars sitter han nog där än. Stirrar ut genom rutan medan nya resenärer viftar honom fram och tillbaka mellan varandra. Svischar fram genom svarta tunnlar. Det är inget liv för en liten fjäril.

Torsdag
Inspelning i en kohage. 20 stycken Highland Cattle och ett filmteam. Lite scary.

Lördag

Vi upptäcker att det bor en rådjursfamilj utanför huset. Dom knatar runt på den lilla växtbeklädda sluttningen här utanför och äter och fiser. Fint!

Söndag
Världens största spindel kryper runt i vår soffa. Hjälp! Djurpolisen Johanna lyfter ut den stora krabaten i friheten. Ett smärre hopp på 10 meter från balkongen borde den väl ha klarat? Kan spindlar slå ihjäl sig? Känns som att dom är för lätta för det. Kanske från Eiffeltornet?

Det här rådjuret fotade jag. Bilden är tagen precis utanför huset.

 

Efter en timmes väntan tittade Bambi in i kameran och jag fick den här bilden.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0