MIDLIVET PART # 1


Fetjävla heltidsharven ned i den bördiga, norrbottniska nyhetsjorden. Rakt ned bara. Hinner inte titta var jacken hamnar, eller hur stora de blir. Myggen skymmer sikten, och farten gör mig blind. Myggen, som by the way har ätit mig några kila lättare. Det måste vara dom. Jag väger inte alls lika mycket som i våras, och vandrar jag med fingertopparna från lår till tå hittar jag minst tvåhundra ställen där man framfusigt tagit för sig utan att fråga. Respektlöshetens kannibaler och nattens blodsjungande irritation. Jag har fan lika smala ben som ni, och ändå är ni här och tigger kött. Prutat och klart. Sjukt billigt, gratis era svin. Grattis.

Jag är i Luleå, men jag vet inte om jag känner det. Hade lika gärna kunnat vara någon annanstans. Inne i en rubiks kub? Någon vrider och vrider, och än är det ingen ordning på färgerna. Ibland kliver jag in i bastun. Ut kommer en rosa gestalt som försökt svettas ut demonerna. Jag är dålig på att svettas, samlar värme på insidan istället. Helt fel, men vissa saker kan jag aldrig göra mig av med. Dom får leva sitt eget liv, parallellt med mitt imploderande universum.

Och sen då? Då drömmer jag om vyer över eiffeltorn, en annan utsikt genom mitt fönster och en annan insikt för en stund. Ord som känns och sanningar som bränns. Det ska fan brännas lite, nu pyr det mest. Småfiser och knäpper. Men ge mig ett jättejävlabrak så jag förstår.



Hade tänkt basta, men orkar nog inte nu. Imorgon blir det en likadan dag.


(Ej tagen av mig)








MIDSOMMAR PART # 1

Bastu och bada bytta i The Junthees stuga i Pultviken.










HÄSTPOJKEN


Läste på aftonbladet att Googles kamera fångat en hästpojke i en bild från en gatyvy i Skottland. Han har nu blivit kändis på nätet, och från allmänheten strömmar tipsen in om vem som kan glömma sig bakom masken. Tydligen ska över en miljon människor ha surfat in på BBC:s nätsajt som var de första att uppmärksamma doldisen.





Och här är en bild som jag tog i Gamleby för några veckor sen, föreställande min klasskompis Jonas.



Är det Jonas som rest ut i världen och springer runt med hästhuvudet?
Kanske borde skicka in min bild till BBC? Känns ju som att hästmasken helt plötsligt fick värsta nyhetsvärdet.


Här hittar ni artikeln
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7372313.ab

TANKAR EFTER EN BASTU


Är åter i de Haparandska skogarna. Har levt det enkla livet och duttat på med diverse trivialiteter idag. Jag har tex postat ett brev till Nicklas Holmström. Skrev Nicklas Hölmström på brevet av misstag. Typiskt mig att faila när man bara ha en enda chans. Kassörskan hörde mitt inte så diskreta "NOOOO!", och räddade mig genom att langa över en gammal prislapp jag kunde täcka över prickarna med. Sen mötte vi upp Pelli och drog på IKEA. Drog i mig en smärre mandeltårtsbit. Senare serverades det en härlig köttfärssås hemma hos the Junthees. Pappa Thomas var kock och jag åt mig gruvligt mätt. Rap.

Nu på kvällskvisten har jag och M varit ute och rastat fläsket. Jag halvpruttade mig fram på 3,3-kilometersspåret medan M slog på stort och gav sig på 5,5 km. Jag gick in med höga ambitioner, men mitt enmanslopp gick inte alls någe vidare. Kändes som att jag varken sprang eller gick, bara älgade fram i någon konstig gångart. Lite ont i halsen, lite ont i knät, lite ont i huvudet, jävligt mycket mygg som vill sluka mig hel och där avbryter vi sändningen för lite reklam. Nä men imorrn ska jag nog ge det hela ett nytt försök. Ska försöka lura med Pelli så jag får någon på min nivå som jag kan tävla lite emot. Micke ser man ju aldrig röken av när man är ute och springer, han drar iväg snabbt som en löning. Men snart kanske jag är ikapp honom. Ska smygträna och slå till när han minst anar det. Ba skena fram mellan tallarna som en kvinnlig variant på Usain Bolt.

Nu har man bastat och drivit ut lite onda demoner. Här kommer några bilder från spridda tillfällen:


Fotograf Jocke + Gyrokoptermannen Bo med gyrokoptern jag filmade reportage ifrån för två veckor sen.



Alice funderar.



Producenterna Johannes (gula byxor) och Henrik (skinnpaj). Poserar med några ortsbor i Nossebro i samband med STH-CPH-inspelningen.


På campingen hittade vi en stor studsmatta. Jag älskar den här sjuka bilden! Annika ser ut som en pygmé och Henrik som en jätte.


Hank.



Johanna och Annika åker på mössjakt efter att Johannes tappat sin enda rollfigursmössa i ett vattenfall. Med hårt knutna tummar gav vi oss ut i ett ett pyttelitet samhälle som gud glömt, och hittade en prefekt Mora Nisse-mössa, identisk med den borttappade. Vi tog en extra för säkerhets skull.


DENNA DAGEN ETT LIV, DETTA LIV NÅGRA LÅDOR


Idag har jag, Empe och M varit och fikat. Det har regnat hela jefla dagen, men det gjorde inget. Sen har jag städat bland mitt liv som varit nedpackat i kartonger i friggebodan. Hittade ett och annat spännande, men mest skräp.


UP-DATE!


Hänger i Luleå. Har jobbat nyheter på 24 Norrbotten non-stop sedan två veckor tillbaka, känns aningen slitigt att inte ha hunnit vila ut efter en sjukt hektisk vår i Stockholm.

Jag och Micke har arrenderat mitt gamla rum denna sommar. Svårt att hålla ordning med två liv på några ynka kvadrat, men det ska nog gå bra får vi hoppas.

Igår blev det middag på glasverandan. Jag och M köpte thaimat (penangkyckling, jordnöts-och kokosmjölksås, mm!), och mamma och Per grillade kött. Allt var i sin ordning. Per drog fram kartan och berättade om fina platser i Norge, och vi planerade även en gemensam tripp ned till sydvästra Norge i sommar. Tror det blir att dra runt 6 juli.
Hela kvällen lyssnade vi på "Cleedence" som Per fortfarande tror att dom heter, och sen drog jag och M ut i Luleånatten. Det blev BBB och sen lite Heroes.

Idag är det bröllop för hela slanten. Hela familjen minus Per har suttit bänkad framför tvn och bevittnat snackis-vigseln. Per har demonstrativt suttit på altanen och då och då stuckit in huvudet för att fråga "Är dom inte klar med det där fjolleriet än?". Jag, Empe och Micke har mest småskrattat åt alla tabbar som skulle kunna inträffa under alla högtravande cermonier. Men lite fint är det ju också, får man erkänna. Jag gissar dock att Hey Baberiba-gänget sitter och skrattar högljutt åt sina parodioffer! Önskar verkligen att dom gör någon rolig sketch på detta jippo.

Jag har förresten klippt mig!





RSS 2.0