Stockholm


Det är förjävligt. Går inte att gå någonstans utan att det blåser. Det är värre än Luleå. Ingen mening att fixa håret. När man gå ned för trappan som leder till tunnelbana blåser det orkan, antagligen på grund av att tågen knuffar luften mellan tunnlarna och vänthallen i en djävulsk hastighet. Håret ställer sig upp som en påfågelstjärt på skallen, och sen ser man exakt likdan ut som när man vaknade. No use in trying to be beautiful.
Jag ska bygga en vindsköld och pressa tillbaka luften så tågen åker baklänges in i tunneln.
Jävla tåg.

Apropå tågen. Det är lite blandade känslor där va. Ibland får jag om morgnarna en känsla av strak gemenskap och kollektivets kraft. Alla sitter på samma tåg, det är skittrångt och som vinglande pingviner tätt ihop susar vi fram genom de stockholmska tunnlarna. Swisch.
Men ibland är det bara äckligt. Jag tänker på hur många som hållt i stångarna/stängerna man måste klamra sig fast vid om man inte lyckas få någon sittplats, och måste alltid granska sittdynan på stolen noga noga innan jag sätter mig. Oftast är det någon konstig fläck, och då står jag hellre. Svininfluensan punkt nu, i vilket fall som helst.

Alla säger att folk stressar i Stockholm, och stressar gör man ju när tiden inte riktigt räcker till, okej?
Jag hävdar dock bestämt att det inte beror på att Stockholmarna har för lite tid, utan för många möjligheter.
Tunnelbanan går varje minut, ändå kutar folk som små griskultingar för att hinna med just den vagnen i just det tåget. Chilla, det kommer ju snart ett till. Och ett till och ett till. Jag tror inte folk i regel är så sent ute att en minut  spelar stor roll, inte för så många i alla fall. Jag tror dom tävlar mot sig själv. När jag bodde uppe i good ol Luleå kutade jag alltid till bussen, men då var det för att det bara gick en i timmen. Nu har jag slutat kuta. Istället spatserar jag lugnt medan dom andra springer. Heja heja, man kan vinka lite ibland.

Nu är dagen slut. Ickedagen har börjat för två minuter sedan.
Hemåt!

Fortsättning följer.





Kommentarer
Postat av: stugan i LLA

Hej.

Så skriver man- när man skriver bra och underhållande.

Kör så det ryker med ämnet.

Kram kram, Poppe hälsar så mycket, Alice sover redan :)

2009-09-21 @ 22:41:39
Postat av: Anna

Håller fullständigt med dig. Jag har aldrig riktigt fattat det där med att springa till tunnelbanan. Jag ser från min uteplats tunnelbanan och folk som springer dit. Jag har aldrig kollat när tunnelbanan går för dom går ju hela tiden! Hoppas du har det bra här i staden. Kom gärna och hälsa på. /Anna

2009-09-22 @ 11:05:11
URL: http://tokmamma.blogg.se/
Postat av: J

Anna: Ja, jag vill gärna komma och hälsa på min kusin! Vad har du för nummer?

2009-09-22 @ 17:11:14
URL: http://jso.webblogg.se/
Postat av: Anna

Hej. Fråga din mor eller sök på eniro. Vill inte lämna ut det här på bloggen. Hoppas du förstår.

2009-09-23 @ 11:26:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0