Nyårslöften


Precis färdigbastad, och nu har jag kommit på några nyårslöften. Efter en god bastu tänker man som klarast, och det är precis vad jag gjort.

1. Inte alltid vara så jävla snäll

Lite då och då kommer på mig själv med att vara alldeles för snäll och trevlig. Här följer två exempel hämtade direkt från verkligheten:

Exempel 1:
En bekant ringde mig och frågade hur man gör en skärmdump. Jag visste inte riktigt, men freestylade fram några förslag som lät rimliga i mina öron. Han avslutade samtalet med "Okej, jag ska prova, tack så mycket!" varpå jag säger "Ja, det är lugnt, tack själv!"
Tack själv? Vadå tack? Då låter man ju nästan underlägset trevlig. Typ tack för att jag fick hjälpa dig. Jag tror det är ett resultat av livet som praktikant i mediebranschen. Man ska vara tacksam för att man får vara med och hjälpa till, typ.

Exempel 2:

Jag var och kollade på en lägenhet på Lidingö i höstas. I annonsen lät den kanonbra, men när jag väl kom dit och såg skapelsen visste jag direkt att det inte var något att ha. En fruktansvärd bunker nere i en källare som hörde till ett boningshus. Kvinnan som visade mig runt erbjöd sig efter en stund att gå upp och sätta på lite kaffe till henne och mig, och under tiden kunde jag gå runt och kika och fundera, föreslog hon. "Vill du ha en latte, vanlig eller espresso?". "Vanlig, tack, med mjölk", sa jag.

Direkt efter att hon gått slog det mig. "Va fan, jag dricker ju inte ens kaffe? Och "va fan, jag är ju inte ens intresserad av hennes tragiska bunker?" Ändå tackade jag ja till att titta runt i källaren i 10 minuter extra för att sedan dricka en hemsk brygd med den främmande kvinnan. Varför sa jag inte bara "Nej tack, det här är inget för mig vettu, och kaffet kan du ge till katten, hej". Ingen stake, helt enkelt. Kaffestunden blev i och för sig helt ok men rätt märklig. Kvinnan var rik och rätt snobbig och hon bjöd på svindyra praliner medan hennes hund satt och morrade åt mig oavbrutet. Hela tiden pratade hon om sina döttrar som var högt uppsatta inom fina yrken, och jag bara satt där och spelade med och tänkte på hur jag skulle lyckas få i mig den hemska, svarta, bottenlösa brygden jag under förvirran tackat ja till.

2. Ha tålamod
Orka gnälliga människor.

3. Inte lägga så mycket tid på ovidkommande beslut
Kanske jag till och med sträcker mig så lång så jag lovar mig själv att alltid ta det jag inte vill ha, bara för att testa hur allt blir. Typ när man handlar yoghurt och tandkräm. En person jag känner berättade om en vän som testat detta, och han kom fram till att livskvalitén inte sjönk ett dugg, snarare tvärt om!

Kommentarer
Postat av: FRida

Fan va bra löften. Igenomtänkta! Nå, När ska vi nu hinna hänga? Bio ikväll igen(onsdag)?

2010-01-06 @ 10:46:36
URL: http://fridaostrom.blogg.se/
Postat av: Johanna

Frillk! Jag är i Happis fortfarande. Jag kommer till Luleå imorrn. Vad gör ni på fredag? Jag drar till sthlm på sön kväll.

2010-01-06 @ 19:43:37
URL: http://jso.webblogg.se/
Postat av: FRida

Vi ska på after work på fredag på allstar. Sen har jag utbildning hela helgen:(

2010-01-07 @ 17:54:47
URL: http://fridaostrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0